martes, 24 de marzo de 2009

Quarta i Quinta setmana

Quarta setmana i Quinta setmana

El subjecte de l’educació


L’educand:
Si l’educació es possible hi ha d’haver-hi algú que es pugui educar.S’ha de tenir la voluntat de voler ser educat. Es pot no tenir intenció de ser educat, es a dir, no saber que s’està sent educat; i també es pot no voler ser educat. Els educands es poden negar pel mètode, ja que no és possible negar-se totalment a ser educat.

Per què som educables els humans?
L’educació és exclusivament humana, ja que els animals aprenen, però no s’eduquen.A través del raonament i d’atribuir significat, s’aprèn. Si hi ha capacitat de donar-li significat moral a l’aprenentatge, hi ha educació.Cal una estructura innata per aprendre i nosaltres, els humans, estem disposats biològicament per fer-ho.A la capacitat de ser educat l’anomenem educabilitat.

Es pot aprendre tot, però s’ha d’aprendre?
Tot depèn de l’objectiu i del mètode.Els humans no coneixem els límits per aprendre, tenim una estructura biològica. Aprenem i ens eduquem per necessitat. Si no hi ha necessitat, no hi ha aprenentatge.Segons Maslow, no es pot cobrir una necessitat, si no has cobert l’anterior.La distància entre educadors i educands pot ser molt gran quan no se sap el que necessiten els educands. Com per exemple, al Parvulari Hikari, com que el que necessiten els alumnes es calor, els hi donen activisme i una ciutat competitiva com es el Japó, necessita una escola competitiva. Per tant, s’han de diferenciar i cobrir les necessitats.

Per què aprenem?
Perque tenim una caracteristica que es la plasticitat.
“Nacemos humanos pero eso no basta, tenemos que llegar a serlo” (Sabater)
Sabater diu que hem d’arribar i aprendre a ser humans, ja que no sabem ni caminar, ni comportar-nos socialment,...Aprenem perquè tenim una predisposició biològica, perquè tenim necessitat i perquè tenim el fonament biològic de la plasticitat. Però per altre banda, aprenem per la cobertura sociocultural, ja que si no hi ha cultura, no hi ha educació, la cultura dona sentit.L’educació es fer persones, es un fenomen social i polític perquè es la cara política de l’individu el que l’educador educa.

Fernando Savater --
http://es.wikipedia.org/wiki/Fernando_Savater

Finalment, diem que per ser educables, necessitem:

- Capacitat de comunicació amb l’educand.
- Capacitat de racionalitat.
- Capacitat de canvi. Plasticitat.

Quan un educador no creu en la capacitat de canvi dels seus alumnes, no hi ha motivació.El subjecte es subjecte perquè comunica. Si no hi ha comunicació, no hi ha educació.Educar també implica perfeccionament, ja que si no es creu en el perfeccionament dels alumnes no hi ha canvi, i si no hi ha canvi, no hi ha educació. A més a més perquè hi hagi educació hi ha d’haver un marge de llibertat, ja que si no hi hagués llibertat no hi hauria educació, sinó que hi hauria adoctrinament i l’adoctrinament no es educació.En certa manera educar es manipular. Molts dirien, una manipulació inconscient, motivadora i persuasiva, per això no te n’adones.


Educació dinàmica:
L’individu interactua amb el medi de manera didàctica i permanent.Educació permanent, vol dir, aprenentatge al llarg de la vida.

Teoria sistètico cibernètica de l’educació:

L’educand com:

- Com a sistema obert de nivell superior.

L’educand com a tres sistemes:

- Biològic.
- Psicològic.
- Social.

Perquè sigui sistema ha de tenir elements, relacions i finalitats compartides.L’educand com a sistema implica una relació entre sistemes que conformen un sistema. Sistema mental, social.... a la que s’intervé en un element del sistema, s’intervé en els demés, ja que estan totalment relacionats.Els humans per ser educables han de ser sistemes oberts, tenir una relació amb l’entorn, comunicar, transmetre i rebre informació constantment.L’educació es bàsicament comunicació, si no hi ha obertura no hi ha comunicació, un sistema tancat no es educable, per tant, la comunicació s’ha de facilitar.Si el sistema es obert es imprevisible i complex. Hi ha un paradigma de la incertesa i per aquest motiu, d’una acció educativa no es pot preveure gairebé res.Un ésser superior es capaç d’aprendre a aprendre, i això implica consciència de ser educat.

* I per acabar la setmana el Professor proposa que pensem en aquestes dues frases i que en triam una:

-
La naturalesa humana es corrupta i ha de ser controlada per les normes socials.
- La naturalesa humana es bona i es corrompuda per les normes socials.

No hay comentarios:

Publicar un comentario